Wat is de toegevoegde waarde van taaltraining voor je uitzendkracht? En zitten uitzendkrachten er zelf wel op te wachten? Als iemand het belang van taaltraining voor uitzendkrachten weet, is het Robin Visser wel. Hij is talentmanager bij Raaak Personeel. Wat hij precies doet? Onder andere uitzendkrachten ondersteunen en coachen op het gebied van financiën, gezondheid én taal. En laten we hem daar nou over gesproken hebben!
Wanneer bied je een uitzendkracht een taaltraining aan?
‘Wij luisteren naar de behoeften van de uitzendkracht. Dit doen wij direct in de eerste week tijdens de behoeftepeiling. Als hieruit blijkt dat taal een uitdaging is, bieden we diegene een taaltraining aan. Het kan ook andersom: als de opdrachtgever aangeeft dat er een taalbarrière is.’
Zitten uitzendkrachten zelf ook op een taaltraining te wachten?
‘Jazeker! Als diegene het zelf niet ziet zitten, gaan we het ook niet doen. De motivatie moet echt van binnenuit komen.’
Voor welke talen hebben uitzendkrachten het vaakst een taaltraining nodig?
‘90% is voor Nederlands. Dit zijn vooral anderstaligen die Nederlands willen leren maar ook Nederlanders die bijvoorbeeld behoefte hebben aan een training zakelijk schrijven. Daarnaast komen Duits, Frans en Engels sporadisch voor.’
Waar en wanneer volgen ze de taallessen?
‘Vaak is dit incompany bij het bedrijf waar ze op dat moment werken. De lessen zijn tijdens, voor of na hun werk. Zo worden obstakels weggenomen en hebben ze geen extra reistijd.’
Wat is voor Raaak de belangrijkste reden om een taaltraining aan te bieden?
‘We willen een goede werkgever zijn en de uitzendkracht zo goed mogelijk ondersteunen. Iedereen heeft profijt van een uitzendkracht die de taal goed spreekt: wij, de opdrachtgever en als belangrijkste de persoon zelf.’
Wat levert een taaltraining op voor de uitzendkracht?
‘Werkgeluk en zelfvertrouwen: hoe cliché dit ook klinkt, haha. Het profijt gaat verder dan werk: het uit zich ook privé. Anderstaligen voelen zich zekerder en meer welkom als ze bijvoorbeeld bij de kassa op z’n minst alsjeblieft en dank je wel kunnen zeggen. Hierdoor voelen ze zich meer thuis.’
Maak je gebruik van subsidies op taaltraining voor je uitzendkracht?
‘Uiteraard, dit is altijd van Doorzaam!’
Tot slot: waarom een taaltraining van EBC Taleninstituut voor je uitzendkracht?
‘Jullie zijn altijd snel, geven een deskundig advies en er is een eerlijke en fijne samenwerking!’